Hoewel er aanwijzingen zijn dat lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid kan bevorderen, weten wetenschappers minder of fysieke fitheid het ontstaan ​​van geestelijke gezondheidsproblemen kan voorkomen. Een recente systematische review en meta-analyse gaan nader in.
658
Weergaves

Veelvoorkomende psychische problemen, zoals depressie en angst, zijn een groeiend wereldwijd probleem.Ze verminderen het algehele welzijn en de tevredenheid van het leven, maar ze kunnen ook het risico op hart- en vaatziekten vergroten en het risico op sterfte verhogen.Hoewel praattherapieën en medicijnen in veel gevallen kunnen helpen, helpen ze niet iedereen.Een kwestie zo substantieel als geestelijke gezondheid heeft een effectieve strategie voor de volksgezondheid nodig; het stoppen van psychische problemen voordat ze beginnen, zou natuurlijk ideaal zijn.Onderzoekers zijn gericht op het ontrafelen van de talloze factoren die het risico op het ontwikkelen van psychische aandoeningen verhogen. Hoewel het niet mogelijk is om sommige van deze factoren, zoals genetica, te wijzigen, is het mogelijk om enkele levensstijlfactoren te wijzigen, waaronder voeding en lichamelijke activiteit.Wetenschappers willen graag vaststellen welke veranderlijke factoren de belangrijkste invloed op de geestelijke gezondheid kunnen hebben. Sommige onderzoekers kijken naar fysieke fitheid.

Fitness en geestelijke gezondheid 

De auteurs van een recent onderzoek hebben onderzocht of cardiorespiratoire fitheid een effectieve interventie kan zijn. Cardiorespiratoire fitheid is een maat voor het vermogen van het cardiovasculaire en ademhalingssysteem om tijdens de training zuurstof aan het lichaam te leveren.Ze publiceerden onlangs de resultaten van hun analyse in het Journal of Affective Disorders.De auteurs leggen uit hoe eerdere onderzoeken "hebben aangetoond dat lage lichamelijke activiteit wordt geassocieerd met een grotere incidentie van veel voorkomende psychische stoornissen." Er zijn echter weinig studies onderzocht of cardiorespiratoire fitheid direct gerelateerd is aan het risico voor de geestelijke gezondheid.

Een kleine verzameling studies 

Om dit te onderzoeken, hebben de onderzoekers studies opgezocht die keken naar hoe fitness samenwerkt met het risico voor de geestelijke gezondheid.Ze bevatten alleen artikelen met een prospectieve onderzoeksopzet. Dit betekent dat aan het begin van de onderzoeken geen van de deelnemers psychische aandoeningen had en onderzoekers deze een tijdje observeerden om te zien of er problemen met de geestelijke gezondheid waren.Alle experimenten beoordeelden cardiorespiratoire fitheid en ofwel depressie of angstgevoelens.In totaal hebben de onderzoekers slechts zeven studies geïdentificeerd die ze in hun kwalitatieve synthese moesten opnemen en vier die ze in hun meta-analyse konden opnemen.Hun analyse van de laatste vier studies - met 27.733.154 persoonsjaren gegevens - leverde significante resultaten op. De auteurs schrijven:"We vonden dat lage [cardiorespiratory fitness] en medium [cardiorespiratory fitness] geassocieerd zijn met een 47% en 23% groter risico op gemeenschappelijke psychische stoornissen, vergeleken met een hoge [cardiorespiratory fitness]."Ze vonden ook aanwijzingen voor een dosisafhankelijke relatie tussen fitness en veel voorkomende psychische aandoeningen. De auteurs leggen uit dat incrementele toenames in [de cardiorespiratoire fitheid] groep geassocieerd waren met evenredige afnames in geassocieerd risico op nieuwe beginnende psychische stoornissen."De resultaten waren in lijn met de verwachtingen van de onderzoekers. Zoals Kandola MNT vertelde, "is oefening de grootste bepalende factor voor cardiorespiratoire fitheid", en wetenschappers hebben al ontdekt "de voordelen van oefening voor veel voorkomende psychische stoornissen."

Hij legde echter uit dat ze 'verrast waren door het gebrek aan onderzoek op dit gebied'. Hij hoopt dat hun studie 'zal helpen om er meer aandacht op te vestigen'.

JOUW REACTIE?


Ook interessant